Only 2 more weeks to go...

11 december 2017 - Helsinki, Finland

Hi iedereen!

Ja, ik weet het... Ik heb al heel erg lang geen reisverhaal meer geschreven, maar ik heb dan ook zo veel leuke dingen gedaan!

Laat ik beginnen bij de ESN Pirates of the Baltic Sea trip van Helsinki naar Stockholm. Wat was dit gaaf zeg! Op een enorm cruiseschip met honderden andere studenten feesten en Zweden bezoeken. Samen met Sophie, Maud en een Duits meisje deelde ik een cabin op het schip. De cabin was praktisch maar comfortabel, alles wat we nodig hadden was aanwezig. Er waren verschillende activiteiten georganiseerd door ESN, van speed friending, een dating game tot karaoke zingen en een bingo. Uiteindelijk hebben wij precies nergens aan meegedaan, maar ons wel vreselijk goed vermaakt, haha! We hebben gezellig met onze Duitse vrienden (die praktisch onze buren waren) en een groepje andere studenten kaartspelletjes gespeeld en zijn daarna naar de clubs aan boord gegaan om daar vrolijk verder te feesten. De dag in Stockholm was erg leuk, we hadden super mooi weer en een hele fijne enthousiaste gids die ons zo'n beetje alles over Stockholm heeft verteld!

Iets wat toch wel een donkere schaduw over deze trip werpt is het feit dat 1 van de studenten tijdens de nacht waarop we van Helsinki naar Stockholm vaarden van het twaalfde dek gesprongen is en als gevolg daarvan + het ijskoude water, overleden is. Er is 's nachts, nadat meerdere ooggetuigen hem naar beneden hebben zien springen, een reddingsactie op touw gezet. Toen Maud tijdens het feesten een sigaretje wilde roken en Sophie en ik met haar meegingen naar buiten zag ik al een reddingsboot met groot licht en allemaal andere schepen om ons heen varen, toen kreeg ik al meteen het gevoel dat er iets goed mis was. De volgende ochtend bleek dit dus helaas ook echt zo te zijn, ik vind het nog steeds een hele nare gedachte...

Verder naar vrolijke gebeurtenissen! Voordat de ESN Pirates of the Baltic Sea cruise plaatsvond waren mijn ouders hier en heb ik ze al het moois wat Helsinki te bieden heeft laten zien. Daarnaast zijn we een avond lekker uit eten geweest bij Skiffer, een restaurant waar je typische Finse pizza's kunt eten (deze zijn niet rond, maar ovaal) en heb ik ze meegenomen naar het eiland Suomenlinna. Hier hebben we plekjes ontdekt die ik zelf ook nog niet gezien had! We zijn ook een dag samen met Sophie naar Porvoo (een typisch oud Fins stadje) geweest. De foto's zijn hier te vinden! Ze verbleven in een appartement bij mij om de hoek (10 min lopen), dus ik kon 's ochtends gezellig bij hun ontbijten en 's avonds gezellig een kopje koffie en een drankje bij hun drinken.

Net voordat ik naar Lapland ging was Joy voor een weekend in Helsinki en dat was reuze gezellig! We zijn lekker uit eten geweest in een traditioneel Fins restaurant, we hebben geshopt en hele gezellige avonden gehad met een paar vriendinnetjes en vrienden van hier.

Verder naar de trip naar Lapland! De meeste van jullie hebben vast alle foto's en video's van deze ge-wel-di-ge trip al op mijn Facebook-pagina gezien. Ik kan haast niet in woorden beschrijven hoe enorm ik heb genoten van die week in Fins Lapland. Wat was dit fantastisch!!! Sophie, Maud en ik deelden samen met onze Duitse vrienden en Tamás uit Hongarije een super schattige cottage. We hadden zelfs een eigen sauna! Het was op sommige dagen erg koud, waarschijnlijk was de dag waarop het -24 graden was de koudste dag. Ik heb zelf bijna geen last gehad van deze enorm koude temperaturen, omdat je je er goed op kunt kleden en al het moois om je heen je toch echt een beetje doet vergeten hoe koud het is.

Maud, Sophie en ik hadden een activiteit met rendieren en een activiteit met husky's geboekt. Daarnaast hebben we ter plekke nog een activiteit geboekt, namelijk een avondwandeling op zoek naar het Noorderlicht op snow shoes. We hebben in een slee die door rendieren werd voortgetrokken gezeten en geleerd over de oorspronkelijke bevolking, de Sami. Tijdens de snow shoe tocht hebben we daadwerkelijk het Noorderlicht gezien! Dit was super speciaal! Helaas was het niet helder genoeg om vast te leggen op een foto (dit lukte in ieder geval niet met mijn telefoon), maar de herinnering is voor mij voldoende. De husky safari was echt mijn favoriet en ik heb hier zó van genoten!!! Onze instructeurs waren Nederlands, wat het extra leuk maakte. We mochten zelf de slee besturen, er gaan 2 personen op 1 slee, dus eerst iemand die als passagier meegaat en halverwege werd er dan gewisseld. Sophie en ik deelden een slee en zaten achter de instructeur, een super plekje. Na deze geweldige ervaring heb ik ongeveer een halfuur geknuffeld met alle honden en zelfs een husky puppy vastgehouden en geknuffeld. Ik heb nog een tijdje met 1 van de instructeurs staan praten en zij vertelde me dat zij en haar vriend naar Zweden geëmigreerd zijn om daar bij een husky kennel te werken en dat ze ook tochten organiseren en meedoen aan wedstrijden. In de toekomst wil ik zeker nog een keer een meerdaagse husky safari maken!

Op 6 december was het 'Finnish Independence Day' en op die dag was iedereen vrij en werden er dus ook geen colleges gegeven. Samen met vrienden ben ik gaan schaatsen op de schaatsbaan naast het centraal station van Helsinki, hebben we over de Kerstmarkt gelopen, samen gegeten en 's avonds meegelopen in de 'Student Procession' (een tocht van honderden studenten door het stadscentrum), naar het vuurwerk gekeken in de haven en een bezoek gebracht aan de begraafplaats hier om de hoek. Iemand vertelde ons rond 23.30 uur dat we nog even naar de begraafplaats moesten gaan, omdat er heel veel kaarsjes aangestoken waren en dat een heel mooi gezicht was. Daar was niks aan gelogen, want het was prachtig om te zien. Terwijl we daar waren arriveerde er een groep agenten die de gesneuvelde soldaten (die voor de onafhankelijkheid van Finland hebben gevochten) kwamen eren, bijzonder om mee te maken!

Op dit moment ben ik erg druk met studeren, ik heb aanstaande donderdag een tentamen en ik moet een essay inleveren. Aanstaande zondag moet ik een opdracht aangaande mijn thesis inleveren voor de Erasmus Universiteit en op 4 januari, dus als ik al terug ben in Nederland, moet ik nog een essay inleveren voor een vak dat ik hier volg. Ik ga dus nu even volledig in de studiemodus en als Sylke op 20 dec arriveert ga ik even heerlijk een weekje vakantie houden voordat ik terugkeer naar Nederland, want dat is al over 2 weken! Het valt me op dat ik er nu toch wel heel vaak bij stil sta dat ik echt nog maar heel kort hier ben... Ik heb enorm veel zin om iedereen thuis weer te zien en thuis gezellig Kerst en Oud & Nieuw te vieren met mijn familie en vrienden, maar ik ga Helsinki, mijn vrienden hier en de University of Helsinki toch echt wel missen!!! Ik heb hier een prachtige tijd (gehad) en heb al afgesproken dat Sophie en ik samen Maud en onze Duitse vrienden nog een keer komen opzoeken. Die zijn hier namelijk voor een jaar. Het afscheid op 25 december wordt dus zeker geen 'final goodbye'.

Ik ga weer studeren en aan de meeste van jullie, tot snel in NL!

Fijne feestdagen alvast en heel veel liefs uit Finland!

1. Jan en Anita van den Hoven-Breedveld:
    11 december 2017
    Hoi Alex, wij kunnen inmiddels beamen dat Helsinki/Finland een aanrader is. Prachtige gebouwen, schitterende natuur en bijzonder lieve mensen hebben we mogen ervaren. We begrijpen dat je het leventje daar zult missen, maar het is toch wel erg fijn dat je over een paar weken weer naar Nederland komt. Dikke kus en tot gauw, liefs van pap en mam
  2. Hennie Hoogenboom:
    11 december 2017
    Wat een verhaal weer ! Nou geniet er nog even van ❤ ik spreek je gauw .
  3. Alexandre:
    11 december 2017
    Tot snel lieve pa & ma! Het was geweldig dat jullie me hier zijn komen opzoeken, mooie herinneringen! Dank je Hennie, ga ik doen! Ik werk tweede Kerstdag en Oudjaarsdag, dus misschien zie ik je dan! Liefs uit Helsinki
  4. Brigit:
    11 december 2017
    Hoi Alex, weer heerlijk om te lezen. Succes nog even met alles. Ik zie je tweede kerstdag want dan werken we samen. Geniet nog maar even. Voor je het weet ben je weer thuis.
  5. Alexandre:
    11 december 2017
    Hi Brigit! Dank je wel, gezellig! Ga ik doen, tot Tweede Kerstdag!
  6. Gonny Hanemaaijer:
    12 december 2017
    Hallo Alex, bedankt voor je info. Wat heb jij het daar leuk zeg!!! Het Lijkt mij zo geweldig en misschien gaan wij daar ook nog eens naar toe! Fijn dat je weer als collega terug komt. Ik zie je oudjaarsdag dan werk ik. Ik wens jou fijne kerstdagen toe. Doe voorzichtig en geniet nog even, tot gauw!
  7. Alexandre:
    12 december 2017
    Hi Gonny! Ja, het is hier echt geweldig! Zeker een aanrader! Nog eventjes en dan ben ik alweer in NL, gezellig dat we op Oudjaarsdag samen werken :) Hele fijne feestdagen! Dank je wel en tot snel!