Back at it again!

25 oktober 2017 - Helsinki, Finland

Moi!

Hier ben ik weer en dit keer met een nog langer verhaal dan de vorige keer, haha! Sorry voor de lange stilte tussendoor, maar ik was even ontzettend druk met studeren. De eerste 5 studiepunten zijn trouwens binnen, met het hoogst haalbare cijfer in het Finse universitaire onderwijssysteem! De cijfers worden hier weergegeven van 1-5, waarbij 5 het hoogste cijfer is.

Met ESN (Erasmus Student Network) ben ik samen met Sophie, Maud en Maud's vriend (die komt elke maand over vanuit Parijs, over romantisch gesproken) op een dagtrip naar Nuuksio National Park geweest en dat was gaaf! Het was een prachtige dag en het is echt een prachtig park om een mooie hike te maken! Tijdens onze lunch break zijn we bij een barbecue spot gaan zitten en de ESN staff had van alles bij zich: van marsmallows, worsten en maïskolven die je boven het vuur kon roosteren tot chocoladekoekjes die je gewoon lekker als tussendoortje mocht pakken. Foto's van bijna alles wat ik hier meemaak zijn trouwens ook op deze blog te vinden!

Een andere hele leuke ervaring was de Freshman Adventure. Het leek wel een soort carnaval! Samen met mijn team 'Mixed-up' (deze naam hebben we gekozen omdat ons team uit zo veel verschillende nationaliteiten bestond: Belgisch, Duits, Schots, Engels, Australisch en Nederlands) hadden we ons gekleed in de Finse kleuren, blauw en wit. Aan het begin van de middag begonnen we ons adventure vol energie en goede moed. De Duitse boys hadden een box meegenomen, dus we waren zelfs van onze eigen muziek voorzien. Natuurlijk konden ook de nodige alcoholische versnaperingen niet ontbreken, dus nadat we ons aangemeld hadden bij de 'start post' zijn we maar gelijk even wat extra lekkers in gaan slaan. De spellen en opdrachten die we op deze dag moesten uitvoeren zorgden voor de nodige lachbuien. Van super geconcentreerd met een blinddoek om speelgoed uit een kinderbadje vissen tot met z'n allen compleet chaotisch in een ballenbak naar een opdracht zoeken. De hele sfeer rondom deze dag was sowieso geweldig en we hebben echt een top dag gehad! Het enige minpuntje was de 'afterparty', aangezien hier ALLEEN Finse muziek gedraaid werd en dat toch echt wel een dingetje is als je er echt werkelijk NIKS van verstaat... Maar hey, dat kon de rest van de pret niet drukken.

Verder naar Thanksgiving. Nu denken jullie vast, Thanksgiving, hoe dan? Maar echt, we hebben hier een Thanksgiving diner mee mogen maken. Allemaal dankzij Laura, een super gezellige, spontane en enthousiaste Canadese babe. Zij kon deze Thanksgiving dus niet bij haar familie zijn en heeft toen bedacht dat ze dan zelf haar eigen Thanksgiving diner wilde geven. Wat was dit leuk! Met ongeveer 18 mensen hebben we met z'n allen bij Laura thuis gegeten, gedronken, gepraat en als afsluiter spelletjes gespeeld. Laura had zich enorm uit de naad staan werken in de keuken, de dag voordat het diner plaatsvond heeft ze namelijk 6,5 uur staan koken! Het eten was heerlijk en het gezelschap goed, helemaal geslaagd dus!

Samen met Sophie ben ik naar het Finse eiland Suomenlinna afgereisd (dit valt eigenlijk niet onder de categorie reizen, aangezien het maar een kwartier met de ferry in beslag nam, haha). Een super mooi eiland waar het lijkt alsof je terug bent gegaan in de tijd. Allemaal Pippi Langkous achtige gebouwen, veel kleine musea en super schattige café's, dat somt Suomenlinna wel het beste op! Een heel mooi eiland wat ik zeker nog een paar keer ga bezoeken.

Van dit gedeelte van dit verhaal word ik zelf alleen al heel erg blij terwijl ik het schrijf. Mijn lieve familie en vriendinnetjes komen mij namelijk opzoeken in het koude Finland! M'n toppers van ouders zijn de eerste die ik mag verwelkomen, van 8-12 november ga ik ze de stad laten zien en gaan we gewoon lekker veel leuke uitstapjes maken. Van 17-20 november mag ik m'n volgende gast alweer verwelkomen, want dan komt m'n middelbare school vriendinnetje Joy over vliegen! Van 1-3 december komen m'n lieve zusje en Ivo een kijkje nemen en van 20-25 december is m'n lieve vriendinnetje Sylke in Helsinki! Dat betekent dus dat ik niet alleen terug hoef te vliegen, want Syl pakt dezelfde vlucht terug. Hoe leuk is dat!

Morgen ga ik met Victoria, een Duits vriendinnetje, naar Story Party: True Dating Stories. Een comedy avond met als thema: daten, maar dan wel de dates die niet heel lekker liepen en zo de grappigste verhalen opleverden. Ik ben heel benieuwd en ik denk dat dit erg leuk gaat worden!

Vrijdag ga ik naar Sophie en haar roomies, er komen nog een paar andere meiden en we gaan die avond naar een Halloween feestje (al is het nog geen Halloween, dat maakt voor ons niks uit). We gaan cocktails maken en ons lekker creepy opmaken, dus dat belooft een mooi avondje te worden!

Volgende week is het dan zover, dan is het echt Halloween, oftewel, mijn verjaardag! Ik word alweer 26, ik ga nu echt richting de 30... Gosh wat voelt dit raar terwijl ik het schrijf! Gelukkig ben je zo oud als dat je je voelt en schat bijna iedereen me een paar jaar jonger (dat komt vast doordat er nog geen kraaienpootjes te bespeuren zijn, haha). Ben ik al bezig met het organiseren van een knallend verjaardagsfeest? Nou nee, dat hoeft namelijk helemaal niet! Op mijn verjaardag zijn er namelijk al allemaal leuke feestjes voor me georganiseerd... Samen met Sophie en mijn Amerikaanse buurvrouw Lauren ga ik naar een Finse sitsit (zie voor de betekenis van sitsit: http://blogs.helsinki.fi/esn-hyy/finnish-student-life/sitsit/) en daarna gaan we door naar de afterparty in club Maxine waar we alle anderen ook zullen zien (één van onze favorieten hier, een club op de zesde verdieping met geweldig uitzicht over Helsinki). Wel één van de leukere manieren om je verjaardag te vieren, denk ik zo! Ik heb er in ieder geval nu al heel veel zin in.

Laat ik dit verhaal nu maar afronden, anders heb ik volgende keer niks meer om te schrijven, haha. Het vriest hier trouwens al en van de week zijn er al een paar sneeuwvlokjes gevallen, zo leuk!

Veel liefs uit Helsinki!

1. Heel veel succes en geniet van een mooie periode daar en van alles wat je ziet:
    25 oktober 2017
    Mooie punten gehaald dat is ook de bedoeling he 😊
    Wat leuk dat je ouders komen en ivo en Maxime geniet van die momenten
    Maak je studie daar goed af en geniet van alle gezelligheid
  2. Toos:
    Hallo Schatteke

Wat leuk allemaal. Mooie foto's.
    Geniet er maar lekker van. Het zal gauw genoeg voorbij zijn.
    En dan die mooie cijfers.
    Ben errrg trots op jou.
  3. Anita van Leeuwen:
    25 oktober 2017
    Leuk om je verhalen te lezen Alexandre! Gezellig dat je ouders binnenkort langskomen. Kan jij ze mooi een Helsinki-tour geven, zie dat je al veel mooie plekken ontdekt hebt.
    Veel plezier nog😘
  4. Brigit:
    25 oktober 2017
    He Alexandre, weer een genot om je verhaal te lezen. Goed om te lezen dat het goed met je gaat. Hele fijne verjaardag toegewenst. En lekker genieten met alle mensen die je komen bezoeken. Xxx
  5. Hans en Wil:
    25 oktober 2017
    Zooooo dat is weer een hoop meegemaakt,je geniet er lekker van en dat is wat je ook moet doen tussen je studie gr en kus van ons
  6. Alexandre:
    25 oktober 2017
    Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties, waardeer ik echt! Liefs! PS: van wie is de reactie zonder naam?
  7. Hennie Hoogenboom:
    25 oktober 2017
    Ik lees het al het gaat super met je .😁 Al die heerlijke feestjes goede cijfers leuke mensen om je heen wat wil je nog meer....Nou meis heeeel veel liefs 💕uit Oudewater en geniet ervan 😚
  8. Groetjes Rosa en Dick:
    26 oktober 2017
    Hoi Alexandre,

Super leuk weer om je reisverslag te mogen lezen, en leuk ook om je studie genootjes te zien op de foto's. Het koken gaat je je dus best ook goed af zie ik, we houden ons aanbevolen, ha ha

Voor volgende week alvast een hele fijne verjaardag toegewenst en genieten met de Finse Sitsit avond. En dan in november en december genieten van je familie en vrienden bezoek uit Nederland

Lieve groetjes van ons en tot het volgende mailverslag. doei.............x xxx
  9. Alexandre:
    30 oktober 2017