My first weeks in Helsinki!

15 september 2017 - Helsinki, Finland

Moi! (Fins voor hoi/hallo)

Op dit moment ben ik alweer bijna 3 weken in Finland, wat voor mij best gek klinkt terwijl ik het opschrijf, omdat die weken echt voorbij gevlogen zijn!

Toen ik op het vliegveld van Helsinki aankwam ben ik het avontuur maar meteen helemaal aangegaan en heb ik plaats van een taxi te pakken, de trein en metro genomen om bij mijn studio te komen. Het eerste stuk ging prima, het openbaar vervoer in Helsinki is erg goed geregeld en de Finnen zijn zeker niet te beroerd om je te helpen. Helaas is mijn richtingsgevoel niet zo goed (lees: ik weet niet of het de vermoeidheid was, maar ik kon die dag echt niet met Google Maps overweg)... Ik heb over een afstand waar je normaal 10 min. te voet voor nodig hebt pak 'm beet 30-40 min. gedaan... Ja, je mag hier heel hard om lachen... Dat heb ik achteraf zelf ook gedaan, haha! Op het moment zelf was ik aardig wanhopig, want iedereen aan wie ik hulp vroeg stuurde me verschillende kanten op of sprak geen Engels en dan heb ik het nog niet eens over mijn 2 koffers van samen 44 kg. + mijn volle rugtas die ik met mij mee moest sjouwen. Uiteindelijk kwam ik een Nederlander tegen die in hetzelfde gebouw woont en heb ik mijn studio gevonden! De dagen daarna heb ik overal spierpijn gehad (misschien moet ik toch eens gaan sporten, haha). But hey, it was clear that my adventure had started!

De eerste week hier heb ik ontzettend veel andere internationale studenten leren kennen en hebben we introductiedagen gehad op de Universiteit van Helsinki. In het gebouw waar ik woon wonen op dit moment alleen maar internationale studenten, dus het is één grote gezellige boel! Iedereen helpt elkaar waar dat kan en het groepsgevoel is zeker aanwezig! Tijdens de eerste week heb ik mijn tutorgroep (een klein groepje van exchange studenten die hier allemaal aan dezelfde faculteit studeren en geholpen worden hier hun weg te vinden door een tutor die hier woont en studeert) ook leren kennen en de meeste van hen zie ik regelmatig om samen te koken en eten, koffie te drinken of gezellig drankjes te doen en te gaan stappen.

Aanstaande vrijdag heb ik mijn eerste tentamen al: Contract Law. Samen met 2 meiden uit mijn tutorgroep (Sophie uit België en Maud uit Frankrijk) hebben we 2 weken lang elke ochtend om 08.15 uur college gevolgd over de geschiedenis van het contractenrecht, Scandinavisch contractenrecht en internationaal contractenrecht. Dit weekend doe ik het dus even rustig aan qua feestjes en focus ik me even op het studeren. Gelukkig heb ik wel degelijk iets om naar uit te kijken dit weekend, de Puppy Parade vindt namelijk deze zondag plaats! Dit moet echt geweldig zijn, een parade door de stad met puppy's... I can't wait!

Voor de langere termijn heb ik ook nog genoeg leuke dingen om naar uit te kunnen kijken, van 12-14 november ga ik namelijk met 1.399 andere internationale studenten varen over de Baltische zee! Aan boord is er van alles te doen, er worden allemaal activiteiten georganiseerd om nieuwe mensen te leren kennen en op beide avonden wordt er tot in de late/vroege uurtjes gefeest! We zullen ook aanleggen in Stockholm om deze stad een dag te verkennen! Naast deze trip ga ik van 20-26 november naar Lapland! Ik heb hier zo ontzettend veel zin in, we gaan hier met een relatief kleine groep internationale studenten heen en Sophie en ik hebben als extra activiteiten een husky safari en een bezoek aan een rendierboerderij geboekt. Daarnaast zullen we onder andere een bezoek brengen aan Santa Claus Village.

Het wordt tijd om weer even te gaan studeren! Lang niet alles wat ik de afgelopen weken heb meegemaakt staat in dit verhaal, maar anders zou de leesduur wel erg lang worden! Ik probeer jullie in ieder geval op de hoogte te houden van de meest interessante gebeurtenissen ;)

Moi moi! (Fins voor doei/dag)

1. Anja:
    15 september 2017
    Super leuk allemaal om te lezen, en geniet er maar lekker van
  2. Maxime:
    Love it
  3. Toos:
    Hallo schatteke

Dat is een lang verhaal. Heb ervan genoten.
    En wat heb je leuke evenementen en activiteiten op jouw programma staan. Super.

Kijk al weer uit naar jouw volgende verslag.
  4. Toos:
    15 september 2017
    Fantastisch verslag schatteke. Kijk al weer uit naar jouw volgende verslag.
    Wat heb jij leuke evementen en activiteiten op jouw programma.
    Zooo leuk.
  5. Alexandre:
    15 september 2017
    Leuk om te zien dat jullie allemaal de tijd en moeite nemen om mijn uiteindelijk toch best wel lange verhaal te lezen, lief!
  6. Brigit:
    15 september 2017
    Hoi Alex, leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt. Lijkt me ook inderdaad erg leuk de Puppy parade. Maak maar leuke foto's.
  7. Jos:
    15 september 2017
    Tof hoor Alex. Veel plezier daar!
  8. Alexandre:
    15 september 2017
    Ga ik zeker doen Brigit! Dank je Jos!
  9. Anita van Leeuwen:
    15 september 2017
    Fijn om te lezen hoe het met je gaat in Helsinki. Geniet van alle ervaringen in Scandinavië en succes met je eerste tentamen. Ik ben benieuwd naar de foto's van de Puppy parade! Ik neem aan dat stokpaardrijden ook nog op je to-do list staat😉
  10. Elz & Mark:
    16 september 2017
    Ook wij zijn nieuwsgierig naar de puppy parade !! Klinkt allemaal goed. We zijn ook benieuwd wat je van de husky-safari vindt! Genieten !!
  11. Alexandre:
    16 september 2017
    Doe ik Anita, dank je wel! Hahaha, nou ik denk niet dat dat helemaal mijn ding is, maar als Maxime langskomt kunnen we het zeker eens proberen! ;)

Ik ben van plan heel veel foto's te maken Elz & Mark! Me too, kan echt niet wachten totdat we naar Lapland vertrekken! Doe ik!
  12. Sylke:
    16 september 2017
    Super leuk verhaal lieverd!
    Ik ga nog even diep nadenken over de juiste interpretatie van de puppy parade 😉.

Dikke kus
  13. Alexandre:
    16 september 2017
    Thanks babe! Hahaha, die is mooi! Zo had ik er nog niet eens over nagedacht haha!!
  14. Groetjes Rosa en Dick:
    17 september 2017
    Geweldige ervaringen ga je daar allemaal beleven, en die husky safari lijkt mij ook super.
    Veel plezier en we wachten het volgende verhaal weer af, hoe de boot reis is geweest over de Baltische zee etc.
  15. Alexandre:
    18 september 2017
    Dank jullie wel Rosa & Dick!!